Share this

7 grunde til at vælge HubSpot til din marketing automation

Signe Bjørklund Hubspot|september 27, 2022|6min. read

Marketing automation er din nye bedste ven. 

Marketingfolk har nemlig rigtig travlt. Der er emails, som skal sendes. Blogposts, der skal skrives. Sociale medier, der skal vedligeholdes. Kampagner, der skal køres. Annoncering, der skal målrettes. Og vi kunne blive ved. 

I takt med den digitale udvikling er der kommet nye værktøjer og teknologier, som har simplificeret nogle af disse opgaver. Men det har også medført et øget forventningspres fra kunderne. Har du fx lavet en velkomst mail, når nogen tilmelder sig dit nyhedsbrev? 

Nej? Så kan du jo lige tilføje det til din to-do liste.

Men der er ét teknologisk vidunder, som har gjort livet en del nemmere for ‘marketers’ - nemlig marketing automation. I denne artikel, tager vi dig igennem de vigtigste fordele ved marketing automation og hvordan du bruger det i din hverdag.

Hvad er marketing automation?

Marketing automation

Marketing automation dækker over et stykke software, som har til formål at automatisere dine marketing indsatser og opgaver. Typisk så udløses marketing automation af en køber-handling på dit website som fx at skrive sig op til et nyhedsbrev, udfylde en formular eller booke et møde.

Hvis du nogensinde prøvet at online shoppe sent om aftenen eller om natten, så har du højst sandsynligt også oplevet at modtage en bekræftelsesmail lige med det samme. Det er et klassisk eksempel på marketing automation. 

Det er altså ikke en studentermedhjælper, der sidder og venter på at nye ordrer tigger ind. Butikken eller virksomheden har på forhånd skrevet mailen og brugt email automation til at sende den afsted, så snart du har gennemført dit køb.

Med marketing automation kan du nemlig planlægge emails, så de automatisk skyder afsted på det helt rigtige tidspunkt og med det helt rigtige indhold.

Og emails er selvfølgelig ikke det eneste, du kan automatisere. Du kan også bruge marketing automation til digital marketing, sociale medier, annoncering og meget andet. 

Helt generelt, så hjælper marketing automation dig med at strømline dine marketing aktiviteter og minimerer behovet for manuelle processor. Det hele er nemlig sat op i et always on set-up, der modner både potentielle og eksisterende kunder hele vejen igennem deres købsrejse. 

Lad os se nærmere på fordelene ved HubSpot marketing automation og hvordan det kan hjælpe med at vokse din forretning.

De største fordele ved HubSpot marketing automation

Først og fremmest kan du med HubSpot samle alle dine marketingindsatser i én platform. HubSpot rummer nemlig alle de værktøjer, som du har brug for i forbindelse med salg og marketing herunder CRM, CMS, SEO, Sales Pipeline og SoMe Management.

Derudover har du også adgang til specifikke marketingdiscipliner som email, blogging, landing pages og call-to-actions.

Det vil sige, at alle dine data er samlet i ét system. På den måde er der ingen informationer, der går tabt mellem forskellige systemer. Du kan altså begynde at tracke på dine leads adfærd og sammenligne deres engagement på tværs af systemer og afdelinger. 

Udover, at det er en stor ressourcemæssig fordel at have alt samlet, så frigiver det også en masse tid i dit daglige arbejde, fordi du ikke længere skal holde styr på en lang række systemer og data.

Og det er her vi starter. En af de største fordele ved HubSpot marketing automation er nemlig øget effektivitet: 

1. Effektivitet

Med HubSpot marketing automation kan din marketingafdeling spare rigtig meget tid. I stedet for at bruge tid og energi på en masse manuelle processer, så kan du få systemet til at gøre det hårde arbejde. 

Det betyder blandt andet, at du ikke manuelt skal sidde og sende marketingmateriale eller opfølgende mails ud til kunder og leads. Du kan opsætte automatiske workflows, der gør arbejdet for dig. 

Du kan producere dit indhold forud og planlægge det til at skyde afsted baseret på en bestemt adfærd. Det har også den fordel, at ingen bliver nedprioriteret og du glemmer aldrig mere at følge op på et interessant lead. 

Så ikke nok med at det er super effektivt, så styrker det også dine relationer til både eksisterende kunder og leads, fordi du sikrer kontinuerlig kommunikation. 

2. Marketing og sales alignment 

Ved at bruge HubSpot, kan du kombinere både din salgs- og marketing automation. På den måde bliver de to afdelinger bedre i stand til at aligne virksomhedens mål og indsatser.

Helt essentielt, så gør det processen fra at være et marketing kvalificeret lead (MQL) til at blive et salgskvalificeret lead (SQL) meget nemmere. Der er nemlig ingen excelark, der skal opdateres eller krydstjekkes for at rykke et lead. Systemet klarer det helt selv.

Faktisk, så viser undersøgelser at marketing automation kan føre til en stigning på hele 14,5% i salgsproduktivitet og en reduktion på 12,2% i marketingomkostninger.

Det vil sige, at HubSpot marketing automation hjælper dig med at genere flere leads og det øger dit salg. Det er vidst det, man kan kalde for en win-win: dit marketingteam kan bruge mere tid på strategisk at øge jeres konverteringer alt imens salg øger deres produktivitet. 

3. Bedre konverteringsrater

Og nu vi er ved øgede konverteringer. HubSpot marketing automation kan også effektivisere dit team og den måde I håndterer jeres leads på.

HubSpot marketing automation software kan tracke dine leads adfærd, så du kan holde øje med hvilke konverteringspunkter, der virker - og hvilke der ikke gør. Du får altså et overblik over effektiviteten af alle jeres konverteringspunkter, så du har bedre mulighed for at optimere på konverteringsraterne.

Derudover, kan du også bruge det til målrettet at gå efter de website besøgende, som ikke konverterer i første omgang. Det vil altså sige, at marketing automation kan have stor indflydelse på, og være med til at øge, din CRO (conversion rate optimization).

Formålet med et marketing automation system er simpelthen at give dit team mere tid til at analysere jeres marketingstrategi, så I løbende kan optimere konverteringspunkterne på jeres website.

4. Rapportering

At rapportere på dine data og analytics kan hurtigt føles som en langhåret proces. Men med marketing automation, kan du selvfølgelig også automatisere denne del.

I HubSpot kan du trække automatiske rapporter og du kan selv vælge hvilke data og parametrer, som du vil måle på. Men du kan også vælge en af HubSpots mange rapportskabeloner, som måler på alle de ‘typiske’ data. 

Automatisk rapportering giver dig det store forkromede overblik over alle dine processer. Det hjælper dig med at spotte friktion eller udfordringer, så du kan nå at rette op på situationen i tide. 

Med præcis og strømlinet rapportering, ved du altid, hvad der foregår, hvor det går godt og hvor der skal optimeres.

5. Personlig marketing

Hvis din marketingafdeling ikke længere skal bruge tid på manuelt at indtaste data, så giver det sig selv, at de har mere tid til at producere indhold. Det betyder, at de kan bruge energi på at lave personificeret indhold på baggrund af marketing automations muligheder for segmentering.

Med marketing automation kan du nemlig målrettet gå efter din buyer persona på forskellige kanaler. Du kan ramme dem på sociale medier, med annoncering eller email.

Og hvordan foregår det lige?

Det, som er så smart ved marketing automation er, at det kan konvertere dine websitebesøgende til leads. Og når du ved hvem dine leads er, så kan du begynde at segmentere på deres adfærd og karakteristika. 

Det betyder, at hele din lead nurturing proces kan personificeres og skræddersyes til det enkelte lead.

Et godt eksempel på personlig kommunikation er smart CTA’er.

En smart CTA er baseret på det enkelte leads købsrejse og konverteringer. 

Lad os sige, at et lead læser en artikel på din blog. I bunden af artiklen har du indsat en CTA, som opfordrer hende (dit lead) til at skrive sig op til jeres nyhedsbrev. Men det har hun allerede gjort - så er den CTA jo ikke relevant for hende. 

Med en smart CTA, kan du derfor tilpasse dine CTA’er til at matche det enkelte leads behov. Så hvis hun allerede er skrevet op til dit nyhedsbrev, så viser du hende en CTA, der opfordrer hende til at downloade jeres seneste e-bog.

Du kan også bruge marketing automation til at slå ud på en bestemt brugeradfærd.

Det kunne fx være når et lead besøger prissiden på jeres website x antal gange. Så kan du bruge marketing automation til at sende en notifikation til salg, om at dette specifikke lead har besøgt prissiden x antal gange, og at det måske er værd at række ud selvom de ikke har konverteret. 

Med marketing automation kan du altså sikre, at dine leads altid får relevant og personlig kommunikation. Du kan tracke deres engagement og på den måde række ud på det helt rigtige tidspunkt. Og det hjælper også på din leadscoring.

6. Lead scoring

I HubSpot kan du opsætte lead scoring, som er et system, der automatisk kvalificerer dine leads. 

Helt konkret er lead scoring talværdier i plus og minus, som du kan tilføje til forskellige kontaktpunkter på dit website. Det kan eksempelvis være på produktsider, nyhedsbrev, bloggen eller premium content. 

Det vil sige, at når et lead fx besøger produktsiden, så tillægges det specifikke lead en bestemt talværdi, som du selv har bestemt. Og hvis de så efterfølgende downloader en ebog, så tillægges de endnu en værdi. På den måde kvalificeres de på baggrund af deres adfærd.

I denne sammenhæng kan du bruge marketing automation til at sende en notifikation til marketing eller salg, når et lead opnår en bestemt talværdi i lead scoringen.

Du minimerer altså risikoen for, at kontakte dine leads for tidligt og virke anmassende. I stedet for, bliver du faktisk i stand til at række ud præcist på det tidspunkt, hvor dine leads er allermest varme og klar til at blive hjulpet.

Det gør overgangen fra at være marketingkvalificeret til at blive salgskvalificeret meget nemmere. Det sker nemlig helt automatisk.

På den måde, er der ingen leads, der falder mellem to stole. Der er heller ingen spildtid, fordi salg kan række ud til kvalificerede leads med det samme.

7. Lead nurturing

Sidst men ikke mindst, så kan du lave lead nurturing med HubSpot marketing automation. Lead nurturing består af forskellige email workflows, der automatisk ligger og ‘modner’ dine leads med personlig kommunikation matchet op på det enkelte leads adfærd.

Lad os tage et eksempel på et automatiseret email lead nurturing flow:

Et lead udfylder en formular på dit website og downloader en e-bog. Nu har du personens navn og mail, og så ryger de automatisk ind i dit lead nurturing flow.

Kort tid efter at personen har udfyldt formularen, sender systemet automatisk en ‘tak for at downloade vores ebog’ mail.

Så går der et par dage, og så sender systemet automatisk en ny mail afsted til samme person. Denne gang indeholder mailen et casestudie inden for samme emne som ebogen. 

Formålet er hele tiden, at få personen til at konvertere længere ned i salgtragten. Derfor indeholder sidste mail i workflowet fx et prisliste download. Du har nemlig sikret, at dit lead har uddannet sig indenfor det relevante emne gennem en e-bog og et casestudie, så nu er de ved at være klar til at kigge på priser. 

Du skubber forsigtigt dit lead gennem salgstragten ved hele tiden at tilbyde en ny mulighed for at konvertere - og dermed komme tættere på en købsbeslutning. 

Lead nurturing er alfa omega for virksomheder med lange eller komplekse købsrejser. Uden lead nurturing vil du have meget svære ved at konvertere leads til kunder.

Et skalerbart set-up

Når du opsætter dit marketingsystem og dine automatiserede processer, er det vigtigt at have vækst i tankerne. Kan denne her proces vækste sammen med din virksomhed? 

Hvis ikke processen er skalérbar, så vil det være en svær opgave for din virksomhed at ekspandere. 

HubSpot marketing automation hjælper dig med at skabe skalerbare processer og set-ups. For jo mere manuel en proces er, og jo mere den afhænger af én person, desto svære vil den være at skalere, når dit team og din forretning vokser.

I Helion B2B er vi certificeret HubSpot partner, og vi har allerede hjulpet mange kunder med implementering og eksekvering af HubSpot. Skal vi også hjælpe dig med strategisk leadgenering med marketing automation? Så lad os snakke sammen.