Content

5 tips til at lave en effektiv landing page inkl. skabelon

Noah Aamund

|

|

5 min

Målet med en landing page er at engagere din målgruppe og få konverteret leads. Men hvad skal du være opmærksom på, når du bygger din landing page? Det giver vi dig svar på i denne guide med 5 skarpe tips, hvor du også får en landing page skabelon til inspiration.

Hvad er en landing page?

Helt overordnet er en landing page en side på dit website. Og som navnet hentyder, så er det ofte en side, som du “lander” på, efter at have udført en handling. Det kan være, at du har klikket på en annonce eller en call-to-action.

Når vi arbejder med B2B marketing, så er formålet med en landing page at få dig til at konvertere. Det vil sige, at vi rigtig gerne vil have dig til at udfylde en formular, så vi kan få fat i dine oplysninger. Det kan vi gøre ved at tilbyde dig noget content, en demo af vores produkt eller fx en free trial. 

Hent vores landing page skabelon.

Forskellen på en almindelig website side og en landing page er altså fokus. Hvor på en almindelig side er designet til at udforske og undersøge, så er landing pages designet til en specifik kampagne eller et specifikt tilbud. Det betyder, at der kun er ét fokus, én CTA og minimal distrahering. 

Og dét gør landing pages til et rigtig effektivt værktøj i din virksomheds digitale marketing strategi.

Der findes selvfølgelig mange forskellige typer landing pages. Men der er nogle generelle kriterier, som en landing page skal opfylde for at leve op til succes. Og dem dykker vi ned i nu. En god og effektiv landing page skal:

Indsamle data på dine leads

Formålet med din landing page er at konvertere besøgende til leads. Derfor så skal din landing page selvfølgelig have en formular, som de besøgende kan udfylde. Og denne formular skal være i fokus, så man ikke kan undgå at se den. Det betyder også, at alle beslutninger om indhold og design selvfølgelig træffes med det i mente. 

Begrænse interaktionsmuligheder

Det er vigtigt, at dine besøgende ikke distraheres af unødvendige interaktioner. For hvis din landing page fx har forskellige CTA’er, der leder til andre sider eller tilbud, end det som egentlig er målet, så risikerer du at forringe din konverteringsrate.

Guide brugeren til handling

Der må ikke være nogen tvivl om, hvad du vil have den besøgende til at gøre. Så jo skarpere og mere specifik du kan være i din kommunikation og i dit design, desto større chance er der for at dine besøgende konverterer.

Vores bedste 5 tips til at lave en landing page, der virker

Nu har vi været igennem nogle basale elementer, som udgør en god landing page. Men vi har selvfølgelig flere tips og tricks gemt i ærmet, så du kan lave en virkelig god landing page. 

Derfor får du her vores 5 allerbedste tips til at lave en landing page, som konverterer dine besøgende til leads:

1. Copy er altafgørende

Du skal passe på, at du ikke skriver for meget copy. Hellere lidt for lidt end lidt for meget. Men det handler selvfølgelig om at finde den rigtige balance, så du kun lige akkurat fortæller det, som modtageren behøver at vide for at føle sig tryg.

For meget tekst kan nemlig resultere i information-overload, hvilket gør det svært for læseren at gennemskue de gode pointer. Og så kan du risikere, at de giver op, før de når at konvertere på din side. 

Derfor er en god tommerfingerregel, at din tekst skal kunne passe ind i korte paragraffer og meget gerne kortes ned i overskuelige bullet points.

2. Tænk over hvordan du præsenterer din information

Det kan være en fordel, at have en ‘hero’ sektion, som det første på din landing page. En hero sektion er en sektion, der kort og præcist fortæller, hvad dit tilbud går ud på. Den understøtter din troværdighed og signalerer tydeligt, hvilken handling man skal gøre. 

Det er den sektion, som skal fange modtagerens opmærksomhed med det samme og gøre dem nysgerrige på mere. Man kan sige, at det er dit førstehåndsindtryk. 

Når du skal lave en hero sektion, er der nogle ting, der er vigtige at huske på: 

  • Der må ikke være nogen menu eller anden form for navigation, der kan distrahere.
  • Bekræft den besøgende i, at personen er landet det rigtige sted. Det vil sige, at dine H1 og H2 skal sige det samme, som den annonce eller CTA, der har ledt ind på din landing page.
  • Du skal overbevise den besøgende til at konvertere. Fortæl hvorfor at den besøgende burde konvertere på dit tilbud og hvad personen får ud af det. Tal til deres behov og hvordan dit tilbud kan hjælpe dem med xyz.
  • Hold den kort. Længden på din landing page vil selvfølgelig altid afhænge af kompleksiteten af dit tilbud. Nogle gange vil du have brug for lidt mere plads til at forklare dit tilbud. Men forsøg altid at holde det så kort som muligt, så læseren ikke skal scrolle flere sider igennem.

3. Hvad skal dit tilbud koste?

En landing page har to funktioner: at kvalificere leads og konvertere dem

Men dine tilbud er jo ikke altid ens. Nogle gange kan det være, at dit tilbud er en e-bog og andre gange kan det være en produkt demo eller en free trial. Derfor skal du tænke over, hvor meget information dine besøgende skal ‘betale’ med, for at få fingrene i dit tilbud.

Her er det relevant at kigge på hvilket stadie i købsrejsen, som dit tilbud passer til. Og hvor meget information, du skal bruge, til at kvalificere de leads, som udfylder formularen. 

Som tommelfingerregel kan du bede om flere informationer, jo mere bottom-funnel dit tilbud er. 

4. Brug overskueligt layout og informative billeder

På en landing page er dine billeders største funktion at uddybe copy. De skal gøre det nemmere for dine besøgende at forstå budskabet og tilbuddet.

Besøgende danner sig en mening om din landing page på under ét sekund, og deres mening er oftest baseret på udseende. Derfor er det vigtigt, at din landingpage er overskuelig at kigge på. Og det kan være noget så basalt som, at der er den rigtige afstand mellem dine elementer. 

En god huskeregel er, at padding og margener skal passe med hinanden. Det vil sige, der skal være lige meget mellemrum mellem alle dine elementer og sektioner.

5. Sørg for din landing page ser godt ud på mobil

Til sidst er det selvfølgelig vigtigt, at din landing page også fungerer på mobil og tablet. Hvis du fx annoncerer på sociale medier som LinkedIn, så må du ikke glemme dem, der scroller på deres mobiltelefoner. De udgør nemlig over halvdelen af dine besøgende.

Nu er du klædt på til at lave din egen landing page. Hent vores landing page skabelon og tips som en guide og så er du godt på vej til at engagere din målgruppe og få konverteret nogle flere leads. Du kan også hente vores landing page skabelon helt gratis lige her:

Er du klar til at bygge landing pages, der virker?

Hvis du har brug for hjælp til dine landing pages eller andet indhold, så tjek vores services ud.
Få hjælp til dit indhold
 

Lignende opslag

Sådan bruger du ChatGPT bedst til B2B-indhold

|

6 min

|

Content

Læs mere

6 fokusområder for content: Hvor starter du din B2B-indholdsstrategi?

|

8 min

|

Content

Læs mere

Gated vs. non-gated indhold: Hvornår skal man bruge hvad?

|

5 min

|

Content

Læs mere